Sauna

Dziś chciałbym pokazać, że podobnie jak trening, równie ważna jest regeneracja.  Zdecydowałem więc przybliżyć tematykę sauny. Sauna to pomieszczenie, w którym panują specyficzne warunki takie jak zwiększona temperatura, oraz w zależności od rodzaju sauny różna wilgotność. Sauny były stosowane od bardzo dawnych czasów. Nie każdy jednak wie, że wyróżniamy różne rodzaje saun i jakie mają one właściwości.

Do sauny wchodzi się :

  • suchym,
  • bez klapek, które mogą się stopić w wysokiej temperaturze, a ponadto topiony plastik wydziela niebezpieczne substancje,
  • bez ubrania, można w ręczniku lub specjalnym prześcieradle,
  • bez biżuterii, np. łańcuszki, pierścionki, kolczyki, zegarki,
  • bez makijażu,
  • w stanie trzeźwym.

„Kąpiel” w takiej saunie powinna wynosić ok. 15 minut. Ważne, żeby nie siedzieć za długo i jeśli nasze samopoczucie się pogarsza, natychmiast opuścić pomieszczenie.

Po wyjściu należy wziąć zimny prysznic. Seans można powtórzyć jednak należy przed ponownym wejściem dobrze wyschnąć. Po wyjściu z sauny należy przejść do miejsca o temperaturze pokojowej, usiąść lub położyć się i zrelaksować. Warto zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu, najlepiej wypić szklankę wody niegazowanej zarówno przed jak i po stosowaniu sauny.

Sauna sucha
Sauna sucha (fińska)

Sauna sucha (fińska)
jest zbudowana z drewna, temperatura powietrza w takiej saunie wynosi od ok. 90oC do nawet 110oC! Wilgotność oscyluje w okolicach 5-10%. Jest to najbardziej „ekstremalna” sauna. Znajdują się w niej poziomy nagrzania, stopień nagrzania zwiększa się wraz z wysokością, czyli na najwyższym stopniu będzie najcieplej. Początkującym zaleca się zaczynanie przygody od najniższego stopnia.

Łaźnia parowa
Sauna parowa (rzymska), źródło: https://www.termabania.pl/

Sauna parowa (rzymska)
zbudowana najczęściej z płytek ceramicznych lub materiału sztucznego to sauna o mniejszej temperaturze, która wynosi około 50oC oraz wilgotności od 40% do nawet 100%. W kilka chwil sprawia to, że ciało jest już całe mokre, najbardziej odpowiednie jest więc wchodzenie bez ubrań i ręczników, a po wyjściu wytrzeć się w suchy ręcznik. Jest to bardziej przyjemna sauna, można w niej przebywać dłużej niż w saunie suchej, około 15-20 minut w zależności od samopoczucia.

Wyróżniamy także saunę na podczerwień, która jest zbliżona właściwościami i warunkami do sauny suchej, a także sauny solankowe i inne sauny z dodatkami, które jednak są mniej popularne. Polecam jednak każdy rodzaj jako fajny sposób odnowy biologicznej.

Korzystanie z sauny niesie ze sobą wiele zalet:

  • rozluźnia mięśnie,
  • zwiększa ukrwienie, a co za tym idzie odżywienie i dotlenienie tkanek,
  • jest wskazane przy przewlekłych bólach mięśniowych,
  • przewlekłych stanach reumatycznych,
  • zmniejsza objawy astmy oskrzelowej, POChP,
  • działa kojąco na układ nerwowy,
  • wraz z potem usuwane są toksyny, poprawia się wygląd skóry (warto więc wspomóc się sauną w walce z trądzikiem, ale także z cellulitem),
  • pobudza układ odpornościowy,
  • powoduje wydzielanie endorfin,
  • przyspiesza przemianę materii (Nie jest to jednak sposób na odchudzanie choć w połączeniu z ćwiczeniami i dietą może pomóc. Samo odchudzanie za pomocą sauny to mit, gdyż usuwa ona przede wszystkim wodę. Po uzupełnieniu płynów wszystko niestety wróci).

sauna, szlafrok

Przeciwwskazaniami do stosowania kąpieli w saunie są:

  • problemy kardiologiczne,
  • ostre stany reumatyczne,
  • endoprotezy i protezy,
  • niedawno przebyte operacje,
  • ostre stany zapalne,
  • ciąża,
  • choroby weneryczne,
  • problemy z oczami,
  • padaczki,
  • nowotwory.

Osobiście bardzo lubię chodzić do sauny, nieważne jakiej, choć moim faworytem jest sauna parowa. Na saunach byłem już wiele razy, sauna sucha była dostępna dla użytkowników siłowni do której chodziłem, ale miałem też przyjemność korzystać z saunarium w SPA oraz w Aquaparku. Wszystkie te doświadczenia były pozytywne, no może z wyjątkiem jednego incydentu gdy siedziałem na najwyższym poziomie w saunie suchej na siłowni i wstając oparzyłem się o jakiś metalowy element na suficie. Prawdopodobnie do dzisiaj mam bliznę na plecach. Ale niech nikogo to nie odstrasza, warto zwracać uwagę czy coś takiego się znajduję, ale nie popadać w paranoję i korzystać, bo to najlepsze co możecie zrobić dla swojego ciała.  Uważam, że sauna to idealny sposób na odnowę biologiczną i polecam ją każdemu, warto jednak zapoznać się wcześniej z przeciwwskazaniami, oraz przeczytać jak poprawnie korzystać z sauny aby nie zrobić sobie krzywdy.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *