planuj swój trening

Plan treningowy to podstawa dobrego treningu. Przez wiele lat chodziłem na siłownię i jedyne co miało z planem wspólnego to było stwierdzenie, że dziś robię np. klatę i biceps. A tymczasem plan treningowy to bardziej skomplikowana rzecz. Jest to odgórne założenie, że dziś wykonam dane ćwiczenia w odpowiedniej ilości serii z odpowiednią ilością powtórzeń lub w określonym czasie.

Określ swój cel

Zanim przystąpisz do konstruowania planu usiądź i pomyśl jaki jest Twój cel ćwiczeń. Czy Twoim celem jest zrzucenie wagi i wygląd, czy może po prostu zdrowie lub nabycie jakiejś umiejętności? Określenie swojego celu pomoże w dążeniu do jego realizacji i nie pozwoli Ci o nim zapomnieć.

cel i plan

Spisz plan i nie oszukuj sam siebie

Najlepiej, żeby był spisany w zeszycie, na kartce lub chociażby w telefonie. Daje nam to spojrzenie na to ile musimy zrobić, nie będzie dawało wymówki „nie chce mi się”. Jest plan i trzeba go wykonać. Nie zaznaczysz przecież „+” obok ćwiczenia jeśli go nie wykonałeś, a jeśli tak to będzie Cię gryzło sumienie, ponieważ jest to oszukiwanie samego siebie. Daje to motywację do wykonania planu. U mnie sprawdziło się już niejednokrotnie. Po prostu nie wychodzę z siłowni dopóki wszystkiego nie skończę.

Plan układasz w domu, najlepiej, żeby był zróżnicowany, nie powtarzaj co tydzień w kółko tych samych ćwiczeń. Im bardziej kreatywny będziesz w domu, tym ciekawszy będziesz miał trening. W doborze ćwiczeń możesz wspomóc się Internetem. Znajdziesz w nim całą masę różnych ćwiczeń na wszystkie partie ciała. Nie przesadzaj jednak z ćwiczeniami i realnie oceń swoje możliwości przed spisaniem planu. W układaniu planu oczywiście może pomóc Ci trener.

Sporządź plan według schematu :

  1. Ćwiczenie A – liczba serii, liczba powtórzeń
  2. Ćwiczenie B – liczba serii, liczba powtórzeń

Ilość ćwiczeń, serii i powtórzeń  zależy oczywiście od Ciebie, Twojego poziomu zaawansowania i preferencji. Opisz dokładnie jakie ćwiczenie chcesz wykonać, żebyś potem w trakcie treningu nie musiał się zastanawiać o co chodzi. Możesz plan zrobić także w tabeli albo jakkolwiek chcesz. Podałem tylko przykład. Ważne żeby było czytelnie dla Ciebie.

Teraz już wiesz jak ważny jest plan treningowy. Jeśli jeszcze nie stosujesz tej metody, wprowadź ją do swojej codziennej rutyny. Naprawdę warto !


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *